Afscheid Henco van Capelleveen Afscheid Henco van Capelleveen
  • De schikking is gemaakt op een rechthoekig veld dat bedekt is met mos: lopen op mos is als gedragen worden door de schepping van God.
  • In de hoek voor dit veld zien we een herder. (symbool voor Henco met de gemeente)
  • Aan de achterkant van het veld zien we een herdersstaf, de onderkant is ruw, onbewerkt, de bovenkant is glad, klaar om bewerkt te worden. (Henco zijn liefde voor werken met hout).
  • De herdersstaf staat symbool voor pastorale zorg maar ook voor de mens onderweg (pelgrimage), zo loopt de levensweg van Henco nu naar een nieuwe periode.
  • Op de staf zit een duif, de duif staat voor vrede, voor Henco een belangrijk thema in zijn overdenkingen en gebeden. Maar de duif is ook in zijn privéleven belangrijk geweest, zo dat hij er zelfs een keer één mee nam naar de dienst.
  • De bijbel ligt duidelijk zichtbaar voor het veld, opengeslagen bij de laatste schriftlezing van Henco: Marcus 4: 2634
  • Verdeeld over het veld zien we 7 schapen, zij staan voor de gemeenteleden.
klik op de foto voor een mooiere vergroting.

Veel mensen hebben aangegeven waaraan ze denken als ze aan Henco denken. Een aantal van die uitspraken hebben we geprobeerd met bloemen, groen en voorwerpjes in het veld te verwerken. Veel bloemen hebben een symbolische betekenis die kunnen slaan op predikant, kerk en geloof.
Zo zien we:
Henco als mensenmens en pastor
Kamperfoelie – Betrouwbaar
Alstroemeria en anjer – toewijding/belangstellend/aandacht
Witte roos - Troost bieden,
Bamboe – oprechtheid, beide benen op de grond
Jasmijn – naastenliefde
Klimop – trouw
Viooltje - vertrouwen
Lisanthus – dankbaarheid/waardering
Oost-Indische kers en tijm – Henco’s zorg voor de voedselbank
De duif - vredelievend